היגיינה אישית לילדים: שטיפת ידיים נכונה


"אני רוחץ ידיים בסבון ומים, והלכלוך מהר מהר בורח, וטוב לי טוב עכשיו וגם שמח, כי אני נקי, וכשאני נקי אני מותק!". נדמה כי אין הורה בישראל אשר לא יצא לו לפזם את המילים המקסימות הללו, שכתבה והלחינה המשוררת דתיה בן דרור (האחראית גם על "אני נשאר אני", "ארץ ישראל שלי" ועוד שלל להיטים שהפכו לקאלט). ובכן, כמו כל שיר ילדים מנצח, גם "אני רוחץ ידיים" טומן בחובו הרבה יותר ממנגינה מדליקה. מבעד לחרוזים המתקתקים, טמון מסר חשוב והוא שטיפת ידיים ושמירה על היגיינה אישית. 

 


כאשר הילדים קטנים, ההורים יכולים להיות אחראים על הרגלי ההיגיינה שלהם ועל תדירות שטיפת הידיים. אולם, מה קורה כאשר השובבים החמודים הולכים לגן ולבית הספר? איך מטמיעים בהם הרגלי היגיינה נכונים וכיצד מלמדים אותם למה ומתי לשטוף ידיים? כל זאת ועוד בכתבה הבאה. 

מחקרים רבים מצביעים על כך שיש להתייחס לשטיפת ידיים במלוא הרצינות. למשל, מחקר אשר פורסם לאחרונה באוניברסיטת קולורדו בולרד, ארה"ב, מצא כי בידיו של אדם מתגוררים (בכיף) כ-3,000 סוגים שונים של חיידקים. ובכן, זה לא מסתיים כאן.

מחקר אחר, אשר פורסם בשנת 2012 במגזין היוקרתי והוותיק ג'אמא פדיארטיקס, בדק הרגלי שטיפת ידיים בקרב ילדים באפגניסטן. ממצאיו של המחקר הנ"ל הראו כי חינוך לנושא שטיפת ידיים הביא לירידה של 50%-30% בהופעת מחלות שלשוליות ולשיפור מהותי בגדילה ובהתפתחות. הארגון הבינלאומי למען שטיפת ידיים (כן, יש דבר כזה!) הגדיר זאת יפה במסגרת מסע פרסומי שהושק על ידו לאחרונה בארה"ב – "הילחם בחיידקים! הישאר בריא! שטוף ידיים!".

לשטוף ידיים בגן הילדים ובבית הספר

ילדים אוהבים לבלות את זמנם במשחקים, בחוץ או בפנים. שגרת יומם כוללת כמובן מגע רב עם צעצועים (אשר מרביתם עוברים מיד ליד), ולא אחת הידיים מוצאות עצמן נוגעות בפה ובפנים. אמנם כאשר הילדים קטנים יש להורים שליטה מסוימת על הרגלי ההיגיינה שלהם, אך כאשר הם גדלים ומגיעים לגן (ובפרט לאחר שהם נגמלים מחיתולים), עצמאותם עלולה להיות בעוכריהם. מחקרים אשר בדקו את הנושא הצביעו על כך שהטמעת הרגלים נכונים של שטיפת ידיים, בבית ובגן, משפרת מאד את המודעות לנושא בקרב הקטנטנים. הרגלים נכונים אלה מסייעים לשמור על בריאותם של הילדים וטובים גם להתפתחותם. 

 

 Children Hygine 1

 

במוסדות החינוך בישראל, ההקפדה על אורח חיים בריא מעוגנת לא רק במחקרים אקדמיים אלא גם בהוראות ברורות מצד משרד החינוך. מדי שנה, משרד החינוך מפרסם לקראת תחילת שנת הלימודים חוזר מנכ"ל מפורט אשר מדגיש את החובות המוטלות על מוסדות חינוך כלפי תלמידיהם והוריהם. בפרק "אורחות חיים במוסדות החינוך", תחת הסעיף "בריאות", ישנה התייחסות ספציפית לנושא רחיצת הידיים. על-פי סעיף זה, כל מוסד חינוך (בית ספר או גן) מחויב לדאוג שהילדים ירחצו את ידיהם במים וסבון, בעיקר לאחר מגע עם הפרשות (עיטוש), שימוש בשירותים ולפני האוכל. למעשה, משרד החינוך מורה במפורש כי "הצוותים חייבים להנחות את הילדים כיצד ליטול ידיים כהלכה ואיך להקפיד על היגיינת גוף".

כיצד ניתן להטמיע הרגלים נכונים לשטיפת ידיים בקרב ילדים?

"כמו אכילה בסכין ובמזלג, שטיפת ידיים היא דרך חיים ועניין של הרגל" אומרת נטלי דומיטרסקו, גננת ותיקה מקיבוץ משגב עם, "כדי לעשות את זה נכון, הגננות צריכות בראש ובראשונה להתאים את המטריה החינוכית לגיל הילדים. למשל, כאשר הילדים קטנים והגננות שוטפות להן את הידיים בעצמן, יש להקפיד על אחידות ועקביות. לאחר מכן, בגילאים בוגרים יותר, יש לאפשר לילדים לקחת חלק בתהליך ואף להפוך את העניין לחוויה ומשחק. לדוגמה, על-ידי שילוב שירים מתאימים, ריקוד מצחיק וכדומה".

דומיטרסקו מדגישה גם טכניקות נוספות אשר יכולות לשפר את המשימה. "הילדים חייבים ללמוד כבר מגיל קטן לשטוף ידיים ביסודיות ולא כלאחר יד, תרתי משמע", היא אומרת, "לדוגמה, הגננת יכולה לספור עם הילדים ביחד עד 15 או 20 בזמן השטיפה. אגב, זוהי גם דרך מצוינת ללמד את הקטנטנים מספרים וסדר". בנוסף, דומיטרסקו מציינת שמבחינה פונקציונאלית גן ילדים חייב לדאוג שיותקנו במקום כיורים נמוכים ומתקנים לסבון, מים ומגבות (תוך כדי הקפדה על כל אמצעי הבטיחות כמובן).

 

Children Hygine 3

 

להמשיך עם שטיפת הידיים גם בבית

אל הדברים הללו מצטרפת גנית זאנו, גננת בכירה מגן הילדים וילה מצחיקולה בפתח תקווה, "שירים הם תמיד מתכון מנצח בחינוך ילדים, והדברים באים לידי ביטוי גם בשטיפת ידיים", היא אומרת. זאנו מוסיפה כי עזרים ויזואליים יכולים אף הם לסייע מאוד להטמעת הרגלי היגיינה נכונים - "בגן שלנו, במיוחד מגיל שנתיים ומעלה, אנחנו עורכים ממש שיעורים של היגיינה ושטיפת ידיים מול הילדים. למשל, לוקחים בובה עם גיגית, מים וסבון, מראים לילדים איך היא רוחצת ידיים, ונותנים להם גם לרחוץ לבובה את הידיים בעצמם".

"הפעילות הכיפית של הילדים עם הבובה משלבת בקלילות משחק עם פעילות יומיומית חשובה ומסייעת מאוד להטמעת ההרגלים הנכונים. ההשתתפות של הילדים היא מדהימה ותמיד הם מפתיעים אותנו מחדש עם האינטליגנציה והקליטה המהירה שלהם".

זאנו מוסיפה גם שאפשר להתחיל בנושא כבר מגיל שנה וחצי ויפה שעה אחת קודם. כמו כן, היא מסבירה שעל ההורים להמשיך עם ההרגל החינוכי גם בבית, מחוץ לשעות הגן. "הורים רבים מתייעצים איתי כל הזמן לגבי הדרך הנכונה להתמודד עם הילדים בבית ואני נותנת להם טיפים כיצד לעשות את זה נכון. חשוב לזכור כי לנושא ההמשכיות ישנה חשיבות רבה בחינוך בגיל הרך". 

לסיכום,
שטיפת ידיים היא אחד ההרגלים החשובים שיש להטמיע בקרב ילדים, וזאת כבר מגיל צעיר ככל הניתן. במיוחד כאשר הילדים יוצאים מתחת כנפם של הוריהם ומבלים שעות ארוכות בגן, בבית הספר או בחצר המשחקים. עבודה נכונה עם הילדים, בבית ובגן, יכולה להניב תוצאות משביעות רצון בעיקר תודות לעקומת התפיסה הגבוהה של ילדים בגילאים אלו.